Suudi Arabistan Pazarına Giriş: Riskler ve Fırsatlar

Suudi Arabistan Pazarına Giriş: Riskler ve Fırsatlar

Suudi Arabistan Pazarına Giriş: Riskler ve Fırsatlar

TGDF Akademi faaliyetleri çerçevesinde düzenlenen konferansta Suudi Arabistan pazarı ve ülkenin gıda sektörüne sunduğu fırsatlar masaya yatırıldı.

TGDF Akademi Suudi Arabistan pazarını incelediği video konferans etkinliğinde Türkiye Cumhuriyeti Riyad Büyükelçisi Erdoğan Kök ve Cidde Ticaret Ataşesi Oğuz Korkmaz’ı ağırladı. TGDF Başkan Vekili Rint Akyüz’ün moderatörlüğünü yaptığı konferansta Suudi Arabistan pazarı ve barındırdığı fırsatlar incelendi. Konferanstan satır başları şöyle:

Erdoğan Kök: “İhracat yerine yatırım yapmayı düşünün”

“Suudi Arabistan’ın ekonomisi sağlam görünüyor. Ülkenin 300 milyar dolardan fazla rezervi var. Bunun yanında kur dolara endeksli olduğu için sabitlenmiş durumda. Diğer yandan ülke tasarruf yapma halinde. Yeni ihale açılmıyor, devasa projeler durmuş durumda. Bu durumda çalışan tek sektör olan gıdada sevkiyatın devam edebilmesi için önemli ithalat artışı yaşanıyor.

Ülkeler arası sorunların karşılığı sahada alınmıyor. Ülkemiz firmaları uzun zaman boyunca kendini ispatlamış, nerede ne yapılacağını bilen firmalar. Siyasi sıkıntılara rağmen girişimci ruhumuz üst seviyede. Her ülkenin ticaret anlamında kendine özgü bazı incelikleri var. Ülkemiz girişimcileri bunlara dikkat ederek faaliyetlerini sürdürmenin yolunu bulacaktır.”

“Firmalar Suudi Arabistan fuarlarında bayrağımızı göstermeli”

“Firmalarımız Suudi Arabistan fuarlarında eskisi kadar fazla boy göstermiyor. Buralarda bayrağımızı göstermek çok önemli. Firmaların katılım sağlamaya özen göstermeleri gerekiyor. Suudi Arabistan zengin ve potansiyeli yüksek bir ülke. Firmalarımızın ihracat yerine yatırım yapma konusunda bir çekincesi oluyor. Yatırım her zaman ihracatı ilerleten, olumlu etki yapan bir faktördür. Büyükelçiliğimiz Suudi Arabistan’a yatırım düşünen firmalara her zaman desteğe hazırdır.”

Oğuz Korkmaz: “Firmalar maliyete rağmen akreditifli ticarete yönelmeliler”

“Türkiye’nin Suudi Arabistan’a ihracatı 3,3 milyar dolar düzeyinde. 2019 yılında ihracatta %25 oranında artış görüldü. Bu şekilde Suudi Arabistan, Türkiye’nin en fazla ihracat yaptığı 15’inci ülke konumunda. Ülkenin toplam ihracatımızdaki payı %2. İhracatın ilişkilerin iyi gitmediği bir dönemde bile artmış olması önemli.

Suudi Arabistan kanatlı eti konusunda dünyanın en büyük ithalatçılarından, ancak bizim ihracatımız %1 civarında kalıyor. Bunun nedeni arz ve talep arasında çakışma olmaması. Suudi Arabistan’da küçük boy piliç aranırken Türkiye’de bu tarz üretim ekonomik açıdan uygun görülmüyor. Ülkemiz işlenmiş, parçalanmış, katma değeri yüksek ürünlerle bu konuda pazar payını artırabilir.”

“Ticaret Bakanlığı hangi profilde olursa olsun ihracatçıları destekliyor”

“Ülkede Türk ürünlerine ciddi bir ilgi var. Ürünlerimiz kabul görüyor, ülkenin damak tadına uyuyor. Türkiye algısı halk düzeyinde kuvvetli. Türk dizileri online video platformları üzerinden takip ediliyor. Dolayısıyla bu platformların tanıtım için kullanılması önem arz ediyor. Ayrıca Suudi Arabistan’da e-ticaret artıyor. 20 milyon kişi bu kanaldan alışveriş yapıyor. Buraya eğilmek önemli. Ticaret Bakanlığı hangi profilde olursa olsun ihracatçılara destekler sağlıyor. Bunlar arasında e-ticaret sitelerine üyelik destekleri, sanal fuarlara katılım destekleri de bulunuyor.”

Tolga Sezer: “Bölgede büyümek isteyen firmalar Dubai’den ziyade Riyad’a yönelmeli”

Konferansa dinleyici olarak katılan Al Safi Danone CEO’su Tolga Sezer de ülkeyle ilgili görüşlerini şöyle paylaştı:

“Suudi Arabistan’da tarihi gelişmeler olmaktadır. Dubai bölgede her zaman ön plandadır, iyi bir vitrindir. Ancak bölgede en büyük pazar Suudi Arabistan’dır. Ülke yönetimi artık Suudi Arabistan’a yatırım yapılmasını istemektedir. Körfez İşbirliği Konseyi üye ülkeleri arasında bile rekabet var ve Suudi Arabistan artık kendi payını ve hakkını gözetiyor. Bu bölgede büyümek, kalıcı yatırım yapmak isteyen firmaların Dubai’den ziyade Riyad’a yönelmesi önemli.

KDV artışı, kesilen ödenekler gibi konular Suudi Arabistan ekonomisini elbette etkileyecektir. Ancak ülkede büyük ve genç bir nüfus var. Bu nüfus tüketim seviyor, tat seviyor, Türk ürünlerini seviyor, sağlıklı doğal ürünleri seviyor. Ülkede özellikle gıda anlamında çok ciddi fırsatlar vardır. Büyükelçiliğimizin de destekleri ile ihracat hamlesine devam etmek gereklidir.”

Close